Napiwki. Wyraz szacunku, obowiązku, czy gwarancja dobrej obsługi podczas kolejnej wizyty?

Pieniądze

Ogólnie przyjęte jest, że napiwki to dodatkowe wynagrodzenie, jak również wyraz zadowolenia klienta.

Skąd wzięły się napiwki?


Ich początek sięga XVIII wieku. Kiedy najemni pracownicy karczmy nie byli opłacani przez właściciela, ich wynagrodzeniem było wyłącznie to, co dostali od gości, których obsługiwali.

Czy to wyraz szacunku, obowiązku czy może gwarancja dobrej obsługi podczas kolejnej wizyty?

Nie ma reguły na to czy napiwki są płacone przez stałych klientów czy tez tych, którzy odwiedza lokal tylko raz. Nie ma także narzuconej kwoty napiwku. Nie jest on obowiązkowy, mimo to cieszy się tak dużą popularnością. Pojawia się tutaj aspekt psychologiczny. Niektórzy psycholodzy uważają, że napiwek jest spowodowany poczuciem winy lub jest rekompensatą poczucia niższości, które odczuwa osoba obsługująca wobec osoby, która jest obsługiwana.
Napiwki stały się pewnym sposobem wyłudzania dodatkowej kwoty do zapłaty. Dlaczego jednak ludzie je płacą? Na przykład: gdyby restauracje doliczyły do każdej potrawy 19% obecnej kwoty(tyle wynosi przeciętny napiwek w USA), ludzie musieliby płacić więcej, co wpływałoby na zmniejszenie ich poziomu zadowolenia. Jednak gdy ludzie mają w świadomości zakodowane, że dają napiwki dobrowolnie, podwyższa to ich samoocenę, wiele z nich czuje satysfakcję. Napiwki są korzystne nie tylko dla sprzedawcy, ale także dla klienta, ponieważ nie są opodatkowane, co w efekcie może zmniejszyć cenę potrawy, a jednocześnie nie zmniejszyć zysku sprzedawcy.

Leave a Reply